Overzicht van de functies

Mediris Multi is een webtoepassing waarmee u zeer eenvoudig beveiligd kan communiceren over uw patiënten met andere zorgverleners.
Mediris Multi is ontwikkeld door MediPortal BVBA (www.mediportal.be).

Hoewel Mediris Multi initieel was opgezet als toepassing om snel beveiligde berichten te kunnen verzenden via de eHealthBox, is het ondertussen uitgegroeid tot volwaardig communicatie-platform voor alle actoren in de gezondheidszorg.

De basisversie van Mediris Multi bevat volgende functies:

  • Versturen van consultaties via de eHealthBox naar meerdere ontvangers
  • Toevoegen van bijlages aan een consultatie, welke door de ontvanger online kunnen worden geraadpleegd en gedownload
  • Opvolgen van de status van een consultatie: is deze reeds ontvangen/gelezen door de ontvangers
  • Overzichtslijsten van uw patiënten, waarbij u ook een overzicht krijgt van de consultaties die u hebt uitgevoerd voor een patiënt
  • Koppelen van bijlages aan patiënten
  • Opstellen van standaardbrieven (templates) om nog sneller een gestructureerd verslag op te stellen en te versturen
  • Verslagen ontvangen van andere Mediris Multi gebruikers. Deze verslagen kunnen worden gekoppeld aan uw eigen patiënt

Optioneel kan u ook uw eHealth-certificaat toevoegen aan Mediris Multi. U krijgt dan volgende extra functies ter beschikking:

  • Versturen van informatieve berichten naar 1 of meerdere ontvangers, met een optionele bijlage
  • Ontvangen van informatieve berichten via de eHealthBox
  • Ontvangen van medische verslagen via de eHealthBox, en deze koppelen aan de juiste patiënt
  • Ontvangen van labo-uitslagen via de eHealthBox, en deze koppelen aan de juiste patiënt
  • (Enkel als arts): Op basis van het rijksregisternummer de verzekerbaarheid van een patiënt opvragen
  • Het leggen van de therapeutische relatie als het kaartnummer van de patiënt gekend is. Dit stelt u in staat om het medicatieschema van de patiënt te raadplegen.

Support is beschikbaar op support@mediportal.be.

Patiëntbeheer

Overzicht

Via de tab ‘Patiënten’ krijgt u eerst een overzicht van al uw patiënten. Deze lijst is alfabetisch gesorteerd op achternaam en gegroepeerd. U kan uiteraard ook steeds zoeken naar een specifieke patiënt met behulp van de knop “zoek patiënt” op de linkerkant van het scherm

U kan uiteraard ook steeds zoeken naar een specifieke patiënt met behulp van de knop “zoek patiënt” op de linkerkant van het scherm. Dit stelt u in staat te zoeken op achternaam, voornaam, geboortedatum of rijksregisternummer.

Vanuit het “patiëntenscherm” kan u volgende acties uitvoeren per patiënt:

  • Een nieuwe consultatie starten
  • Samenvoegen met een andere patiënt

Patiënten samenvoegen

Bij het samenvoegen worden 2 patiëntendossiers samengevoegd. De patiënt waarvoor u de actie start zal verdwijnen, en een aantal gegevens zullen worden toegevoegd aan de patiënt die u opzoekt in het samenvoeg-scherm.

Volgende gegevens zullen worden overgezet tussen de patiënten:

  • Uitgevoerde consultaties
  • Ontvangen verslagen
  • Bijlages
  • Ontvangen labo’s

Nieuwe patiënt

Om een nieuwe patiënt aan te maken, volstaat het om op de knop ‘Nieuwe patiënt’ te klikken.

Volgende velden zijn verplicht:

  • Naam
  • Voornaam
  • Geboortedatum

De andere velden kan u optioneel invullen.

U kan ook een patiënt toevoegen aan de hand van zijn eID. U dient de eID-viewer op uw PC te openen, en de foto van de patiënt te slepen naar ‘Nieuwe patiënt’-scherm.

Het voordeel van deze methode is dat we ook de foto, het rijksregisternummer en de adresgegevens van de patiënt mee opslaan in het dossier.

Andere schermen

Relaties

Door relaties te definiëren per patiënt, kan u snel de juiste ontvanger selecteren bij het aanmaken van een nieuwe consultatie. U kan optioneel commentaar toevoegen aan de relatie (bv: Huisarts van patiënt).
U kan ook relaties aanmaken met zorgverleners die actief zijn in een ziekenhuis door te drukken op de knop “Organisatie zoeken”. In het pop-up venster kan u de naam van het ziekenhuis opzoeken en verbinden aan deze arts

Consultaties

In dit scherm krijgt u een chronologisch overzicht van uw uitgevoerde consultaties voor deze patiënt. Via het “informatie” logo kan u de consultatie weer bekijken of als PDF downloaden.

Aan de hand van het tekstballontje ziet u of u een persoonlijke nota aan het verslag hebt toegevoegd.

Verder ziet u ook of de consultatie

  • Reeds afgewerkt is. Afgewerkte consultaties zijn enkel aanpasbaar indien ze niet verzonden zijn
  • Reeds verzonden is. Mediris Multi zal de verslagen op de achtergrond verzenden. Dit duurt typisch een 10-tal minuten
  • Reeds gelezen is. Met ‘gelezen’ bedoelen we dat de computer van de ontvanger het bericht uit de eHealthBox heeft gehaald, en dit heeft aangeboden aan het patiëntendossier van de ontvanger (indien van toepassing). We kunnen uiteraard niet garanderen dat de ontvanger het verslag fysiek heeft bekeken.

Bijlages

Indien u 1 of meerdere bijlages toevoegt aan een consultatie, worden deze bijlages ook automatisch gelinkt aan de patiënt. Vanuit dit scherm krijgt u dus een overzicht van de bijlages die u reeds heeft verzonden voor een bepaalde patiënt.

Het is uiteraard ook mogelijk om in dit scherm bijlages toe te voegen aan een patiëntdossier. Wanneer u dan een consultatie opstelt voor deze patiënt, kan u deze bijlage snel selecteren.

Door op het ‘Oog’-icoon te klikken, krijgt u meer informatie over de bijlage, en kan u commentaar over de inhoud bekijken en aanpassen. Deze commentaar zal ook zichtbaar zijn bij voor ontvanger.
Als u op het “Wolk”-icoon klikt kan u de bijlage downloaden op uw computer

Verslagen

Indien u verslagen ontvangt over een patiënt, vindt u deze achteraf in dit scherm terug. Indien er ongelezen verslagen zijn, wordt dit aangeduid door een klein icoontje naast de tab.

U kan het verslag bekijken door op het “oog”-icoon te drukken. U ziet dan de algemene informatie van het verslag, eventuele bijlages en de eigenlijke inhoud van het verslag.
Onderaan zijn twee velden voorzien, een om een opmerking te voorzien voor de verzender van het verslag, het andere voor uzelf.



U kan het verslag ook downloaden via het “wolk”-icoon.

Indien u uw eHealth-certificaat niet hebt toegevoegd aan Mediris Multi, kan u enkel verslagen ontvangen van andere Mediris Multi-gebruikers.

Indien u uw eHealth-certificaat wel hebt toegevoegd aan Mediris Multi, kan u ook verslagen ontvangen van zorgverleners/instellingen die geen Mediris Multi gebruiken.

Labo’s

Indien u uw eHealth-certificaat hebt toegevoegd aan Mediris Multi, kan u labo-uitslagen ontvangen van een patiënt. Indien er nieuwe labo-uitslagen beschikbaar zijn, wordt dit weergegeven door een klein icoontje naar de tab.

U kan de labo-uitslag bekijken of downloaden, en eventueel een opmerking toevoegen op dezelfde manier als u bij de verslagen kan.

Om labo-berichten te kunnen interpreteren dienen deze te zijn verstuurd in het Medar (ALA-LAB) of HealthOne (HDM-LAB) formaat. Het is belangrijk dat u dit ook aangeeft aan de verzender, aangezien Mediris Multi de uitslagen niet correct kan verwerken.

3.    Templates

Indien u wenst te communiceren met een andere zorgverlener, gebruikt u hiervoor vaak een aantal standaardbrieven.

In Mediris Multi is het mogelijk om zelf zo’n standaardbrieven in te geven, en deze automatisch te laten invullen met gegevens vanuit een consultatie. Afhankelijk van uw beroepsgroep/organisatie kan het zijn dat u zelf ook al over enkele standaardbrieven beschikt.

Om een nieuwe template aan te maken klikt u op Instellingen -> Templates.

Aan de linkerzijde van het scherm beschikt u over volgende elementen:

  • Nieuwe template aanmaken
  • Huidige template opslaan
  • Alle templates bekijken
  • De huidige template kopiëren
  • De huidige template verwijderen (u kan enkel uw zelfgemaakte templates verwijderen)
  • Een dropdown met de beschikbare templates
  • Een veld met de naam van de template
  • De template zelf

De template bestaat uit gewone tekst, waar u speciale variabele elementen aan kan toevoegen (aangeduid tussen {{ en }}).

De mogelijke speciale elementen vindt u terug aan de rechterkant van het scherm. We onderscheiden 2 types van speciale elementen:

  • Elementen die worden overgenomen uit de ingevoerde gegevens van de consultatie. Dit zijn velden rond de patiënt, auteur (uzelf dus) of type consultatie.
  • Elementen die u zelf hebt aangemaakt. Deze velden kan u zelf invullen bij het opstellen van een consultatie, en zullen dan op de juiste plaats in de tekst worden geplakt

3.1.  Zelf velden aanmaken

Door op de knop ‘Veld toevoegen’ te klikken, kan u zelf gestructureerde velden toevoegen aan uw verslag.

Om zelf een gestructureerd veld aan te maken, dient u volgende gegevens in te vullen:

  • Titel veld: Deze waarde dient als geheugensteuntje over welke waarde het veld juist bevat.
  • Type:
    • Text: Vrij tekstveld (bv Beoefende sport)
    • Drop down: Bij het selecteren van de optie ‘Drop down’ kan u de mogelijke waarden zelf opgeven. Een voorbeeld is bv een drop down met als waarden ‘Ochtend’, ‘Middag’, ‘Avond’ (zie screenshot). Om een waarde toe te voegen dient u eerst het tekstveld in te vullen en vervolgens op het ‘+’-icoon te klikken.
    • Textarea: Vrij tekstveld dat groter is dan het gewone tekst-veld (bv Algemeen gevoel van de patiënt
    • Checkbox: Indien u wil kiezen tussen WAAR/ONWAAR voor een bepaald element (vb Heeft interesse in sport). Bij het invullen in de consultatie kan u optioneel nog extra commentaar toevoegen.
    • Datepicker: Een box die u in staat stelt makkelijk een datum te kiezen

Aan de hand van dit voorbeeld zou het volgende resultaat krijgen in een nieuwe consultatie:

Figuur 1 – Beheer van templates

Figuur 2 – Selectie van template in nieuwe consultatie

Figuur 3 – Resultaat van de template

In screenshot 1 ziet u de configuratie in templatebeheerscherm.

In screenshot 2 ziet u de selectiebox bij het opstellen van een consultatieverslag.

In screenshot 3 ziet u het resultaat dat zal worden verzonden. U kan uiteraard deze tekst vrij aanpassen alvorens deze wordt verzonden.

4.    Nieuwe consultatie

U kan op 3 manieren een nieuwe consultatie starten:

  • Vanuit de ‘Consultaties’-tab
  • Vanuit het overzichtsscherm van uw patiënten
  • Vanuit een patiëntendossier

Aan de hand van 6 + 1 stappen maakt u vervolgens een nieuwe consultatie aan, die vervolgens kan verstuurd worden naar 1 of meerdere zorgverleners.

In elke stap hebt u de mogelijkheid om de consultatie op te slaan (blauwe knop “bewaren”). Er is geen automatische bewaar-functie, dus raden we u aan regelmatig op deze knop te drukken.

4.1.  Patiënt

In de eerste stap geven we de patiënt op waarover het verslag gaat.

Indien de consultatie werd gestart vanuit het overzichtsscherm van uw patiënten of vanuit een patiëntendossier, zijn de patiëntgegevens uit het dossier reeds ingevuld.

Nieuwe patiënt

Om een nieuwe patiënt aan te maken, dient u minstens de geboortedatum, achternaam en voornaam in te geven. De andere velden zijn optioneel.

Bestaande patiënt

Indien de consultatie werd gestart vanuit de ‘Consultaties’-tab, kan u een nieuw patiëntdossier aanmaken, of een bestaand patiëntdossier opzoeken op basis van de geboortedatum, achternaam of voornaam van de patiënt.

Indien u een consultatie aanmaakt voor een reeds bestaande patiënt, kan u enkel de adresgegevens en patiënt-nota aanpassen. U hebt ook volgende functies:

  • Open dossier: U gaat automatisch naar het patiëntendossier van deze patiënt
  • Vorige consultaties: U krijgt een overzicht van alle vorige consultaties, berichten en labo-uitslagen van deze patiënt
  • Verzekerbaarheid: U ziet of de patiënt verzekerd is, met welk statuut en bij welke mutualiteit
  • Therapeutische relatie: Als u de identiteitskaart van de patiënt uitleest kan u via de “Vitalink” knop extra informatie van de patiënt opvragen (medicatieschema, SUMEHR, …)

Nota over patiënt

In dit vrije tekstveld kan u zelf een opmerking over de patiënt toevoegen. Deze nota wordt gelinkt aan de patiënt in plaats van aan de consultatie, waardoor u deze nota steeds opnieuw kan bekijken als het patiëntdossier opent.

Belangrijk: Dit informatie die in dit veld staat is niet zichtbaar voor de ontvangers van het verslag. Mediris Multi zal altijd aanduiden als informatie in een veld niet meegestuurd wordt door middel van een blauwe band en tekst:

4.2.  Ontvangers

In deze stap kan u tot 4 ontvangers voor een verslag toevoegen. Een ontvanger kan ofwel een zorgverlener met een eHealthBox/Mediris Multi zijn ofwel een zorgverlener die actief is in een ziekenhuis.

98% Van de huisartsen in Vlaanderen is elektronische bereikbaar via de eHealthBox, maar we merken dat andere zorgverleners (bv specialisten) dit percentage nog veel lager ligt.

Voorgestelde ontvangers

Mediris Multi zal trachten een aantal ontvangers voor te stellen voor een bestaande patiënt:

  • Op basis van de vorige consultatie voor deze patiënt
  • Op basis van de ingestelde relaties voor deze patiënt

U kan deze voorgestelde ontvanger(s) toevoegen als bestemmeling door op de knop ‘Toevoegen’ te klikken.

Ontvangers opzoeken

U kan uiteraard ook zelf een bestemmeling opzoeken:

  • Door de achternaam van de gezochte zorgverlener in te typen in het zoekveld. Vanaf 3 karakters zal er een autocomplete-lijst openen.
  • Door op de knop ‘Uitgebreid zoeken’ te klikken. Aan de hand van de achternaam, gemeente of RIZIV-nummer kan u een zorgverlener opzoeken

Figuur 4 – Autocomplete

Figuur 5 – Uitgebreid zoeken

Ontvangers zonder eHealthBox

Indien een zorgverlener niet elektronisch bereikbaar is, krijgt u hiervan melding. U kan dan opteren om het bericht te versturen naar het ziekenhuis waarin deze persoon actief is (indien van toepassing).

Mediris Multi ontvangers

Indien de ontvanger niet over een eHealthBox beschikt, maar wel een Mediris Multi beschikt, krijgt u hiervan een melding. U kan dit bericht wel verzenden in dit geval.

Ontvangers in een organisatie

Om een bericht naar een organisatie te kunnen verzenden, dient u eerst een zorgverlener op te zoeken en toe te voegen, en vervolgens te klikken op ‘Organisatie zoeken’. In de voorgestelde lijst volstaat het om op ‘Toevoegen’ te klikken.

Figuur 6 – Bericht naar ontvanger in een ziekenhuis

4.3.  Betreft

In deze stap kiest u het type verslag en het tijdstip van contact. Deze gegevens worden mee opgenomen in de titel die de ontvanger te zien zal krijgen in zijn elektronisch patiëntendossier.

In Mediris Multi zit standaard een lijst met types van contacten die overeenkomen met uw profiel. U kan deze lijst zelf aanpassen door rechtsboven op instellingen à algemeen te drukken. Halfweg de pagina ziet u de lijst met types contacten, via het vuilbak-icoontje verwijderd u een type.

Als u “andere” selecteert kan u zelf een type van contact definiëren, dit type van contact wordt dan ook opgeslagen.

4.4.  Verslag

In de verslag-tab geeft u de tekst in die de ontvanger uiteindelijk zal te lezen krijgen. U kan dit verslag op een aantal manieren ingeven. Het is nooit mogelijk om opmaak of afbeeldingen toe te voegen aan uw tekst, aangezien we niet kunnen garanderen dat dit correct wordt weergegeven bij de ontvanger.

Verslag als vrije tekst

U kan gewoon vrij tekst ingeven in het tekstveld in deze tab of u kan de tekst kopiëren uit een ander programma. Standaard zal Mediris Multi zelf een handtekening toevoegen aan het verslag, standaard in volgende vorm:

Met vriendelijke groeten,

{ Uw naam en voornaam }

{ Type zorgverlener }

{ Straat en huisnummer }

{ Postcode en gemeente }

{ GSM of telefoonnummer }

{ Emailadres }

Deze handtekening kan u zelf aanpassen via de tab “Instellingen” à “Algemeen”. Bovenaan de pagina ziet u een tekstveld met de handtekening, hier kan u aanpassingen maken en bewaren.

Indien u dit niet wenst, kan u het vinkje ‘Voeg geen automatische handtekening toe’ aanvinken. U kan dan zelf een handtekening ingeven in het verslagveld.

Verslag via Word-document

Indien u reeds uw verslag in Word aanmaakt en opslaat op uw PC in .docx of .rtf-formaat, kan u deze verslagen automatisch laten toevoegen aan Mediris Multi. U dient hiervoor op de knop ‘Bladeren’ te klikken. Nadat u het juiste verslag hebt geselecteerd, zal Mediris Multi dit verslag uploaden naar de server, en de relevante tekst eruit kopiëren naar het tekstveld. Er worden geen afbeeldingen of grafieken mee overgenomen. Tabellen worden wel gekopieerd.

Het .docx- of .rtf-bestand wordt ook automatisch toegevoegd als bijlage (zie verder), zodat de ontvangers ook het originele bestand online kunnen bekijken en downloaden.

Op deze manier wordt er geen automatische handtekening toegevoegd aan het verslag.

U kan de tekst in het verslag-veld nog verder aanpassen, maar deze aanpassingen worden uiteraard niet doorgevoerd in het .docx- of .rtf-bestand.

Verslag via template

Indien u bij Instellingen -> Templates reeds een template hebt ingesteld, of indien u reeds vanuit uw organisatie enkele templates beschikbaar hebt, kan u via de knop ‘Verslag via template’ de juiste template kiezen.

Indien de template extra informatie nodig heeft, ziet een aantal invulvelden/dropdowns/checkboxes. Deze zijn nooit verplicht in te vullen.

Om de tekst te laten invullen in het tekst-veld, volstaat het om op de knop ‘Genereer verslag’ te klikken. U kan de gegenereerde tekst achteraf nog steeds aanpassen, of de template opnieuw laten aanmaken. Het genereren van de template zorgt ervoor dat alle voorgaande tekst in het tekst-veld wordt gewist.

4.5.  Nota

U kan optioneel een privé-nota toevoegen aan het verslag. Deze zal niet zichtbaar zijn voor de ontvangers.

4.6.  Bijlages

U kan optioneel enkele bijlages toevoegen aan het verslag.

U krijgt een overzicht van alle beschikbare bijlages voor deze patiënt, waaruit u de juiste bijlage(s) kan kiezen door op de knop ‘Toevoegen’ te klikken. Toegevoegde bijlages worden aangeduid in het groen.

Nieuwe bijlage

U kan ook nieuwe bijlages toevoegen aan de patiënt/consultatie door op de knop ‘Nieuwe bijlage’ te klikken en de bijlage te selecteren in de pop-up. U kan de nieuwe bijlage ook verslepen vanaf uw PC naar de pop-up om ze toe te voegen.

Wissen

De knop ‘Wissen’ zal de bijlage niet verwijderen uit het systeem, maar zal er enkel voor zorgen dat deze niet meer is toegevoegd aan de consultatie.

Commentaar

Commentaar die u toevoegt aan de bijlage is ook zichtbaar voor de ontvangers.

Bij de ontvanger

Om technische redenen worden de bijlages niet mee verstuurd met het eHealthBox-bericht. De bijlages worden beveiligd opgeslagen in Mediris Multi, en zijn steeds consulteerbaar door de ontvangers door een unieke link die zich in het verslag bevindt. Indien de ontvanger ook gebruik maakt van Mediris Multi, komen deze bijlages automatisch bij het bericht.

4.7.  Afwerking

In deze stap krijgt u een overzicht van alle ingevoerde gegevens en kan u het verslag afwerken.

Indien er minstens 1 ontvanger is toegevoegd die elektronisch bereikbaar is, kan u verslag afwerken en verzenden, anders kan u het verslag enkel afwerken.

Het is mogelijk om herinneringsberichten in te schakelen voor een patiënt wanneer een verslag afgewerkt wordt. Op die manier kan u een email sturen naar de patiënt of uzelf op een datum dat u zelf kiest.

Als u ervoor kiest om een verslag af te werken en te verzenden wordt dit verslag vastgezet. Dit betekent dat u geen aanpassingen meer kan aanbrengen, het contact blijft in dezelfde staat als wanneer u het verzond.

Als u afwerkt zonder te verzenden zal u nog altijd aanpassingen kunnen maken in het contact wanneer u later het contact bewerkt.

U kan ook een pdf-versie van het verslag laten maken met de knop ‘PDF’. Deze PDF kan u dan opslaan op uw PC of afprinten.

5.    Info-berichten verzenden

Opgelet: Deze functie is enkel beschikbaar indien u uw eHealth-certificaat hebt toegevoegd aan Mediris Multi

Via de tab Berichten à Info-berichten pagina kan u niet-patiënt-gerelateerde berichten versturen naar 1 of meerdere ontvangers.

Aan de hand van het zoek-icoontje in het Ontvanger-veld, kan u verschillende ontvangers opzoeken. Het is enkel mogelijk om berichten te versturen naar zorgverleners die over een eHealthBox beschikken.

Optioneel kan u ook een kleine bijlage toevoegen aan het bericht (bv pdf-document). De grootte van de bijlage is beperkt om uw eHealthBox en die van uw ontvanger niet te overbelasten.

Het verzonden verslag zal niet automatisch worden geïntegreerd in het patiëntendossier van de ontvanger, maar zal manueel moeten worden bekeken op zijn computer (bv via Mediring, Hector of het online portaal van de eHealthBox).

Het is ten strengste verboden om op deze manier reclame of andere ongewenste berichten te versturen. MediPortal kan dan ook op geen enkel moment aansprakelijk worden gesteld indien u berichten verstuurd die algemene richtlijnen rond het gebruik van de eHealthBox overschrijden. Deze richtlijnen zijn terug te vinden op https://www.ehealth.fgov.be/ehealthplatform/fr/data/file/view/03a5605284c2217b5d75ff014e6fd92e94b5e25d?name=ehbox_reglement_fr_sep.2014.pdf

6.    Berichten ontvangen

6.1.  Verslagen

U kan in Mediris Multi verslagen ontvangen over patiënten via het interne berichtensysteem, of via de eHealthBox. Deze laatste optie is enkel mogelijk wanneer u uw eHealthcertificaat hebt toegevoegd aan Mediris Multi.

Mediris Multi zal trachten om automatisch het verslag te linken aan het juiste patiëntendossier aan de hand van het rijksregisternummer van de patiënt.

Bekende patiënt

Indien u een verslag ontvangt waarin het rijksregisternummer van de patiënt is meegedeeld, en waarover u ook een patiëntdossier met rijksregisternummer hebt, zal het verslag automatisch worden gelinkt aan deze patiënt.

U ontvangt hiervan een melding (het Bel-icoontje bovenaan uw scherm), en dit wordt ook weergegeven in het patiëntoverzicht en in het patiëntdossier.

Nieuwe patiënt

Indien de patiënt niet automatisch kan gelinkt worden op basis van zijn rijksregisternummer, komt deze te staan in de lijst ‘Toe te wijzen’.

Om een verslag toe te wijzen aan een patiënt klikt u eerst op de titel van het verslag om het verslag te bekijken.

Vanuit deze popup hebt u 3 opties:

  • Het verslag verwijderen
  • De titel van het verslag aanpassen
  • De patiënttoewijzing wijzigen

U kan het verslag toewijzen aan een reeds bestaand patiëntdossier (met behulp van het zoekicoon), of u kan een nieuw patiëntdossier laten aanmaken (met behulp van de knop ‘Nieuwe patiënt’).

6.2.  Labo’s

Op dezelfde manier als verslagen kan u ook labo-berichten ontvangen. Deze optie is enkel mogelijk wanneer u uw eHealthcertificaat hebt toegevoegd aan Mediris Multi.

Mediris Multi ondersteund momenteel enkel het ALA-LAB (medar)-formaat.

Mediris Multi zal trachten om automatisch het verslag te linken aan het juiste patiëntendossier aan de hand van het rijksregisternummer van de patiënt.

Bekende patiënt

Indien u labo-uitslag ontvangt waarin het rijksregisternummer van de patiënt is meegedeeld, en waarover u ook een patiëntdossier met rijksregisternummer hebt, zal het verslag automatisch worden gelinkt aan deze patiënt.

U ontvangt hiervan een melding (het Bel-icoontje bovenaan uw scherm), en dit wordt ook weergegeven in het patiëntoverzicht en in het patiëntdossier.

Nieuwe patiënt

Indien de patiënt niet automatisch kan gelinkt worden op basis van zijn rijksregisternummer, komt deze te staan in de lijst ‘Toe te wijzen’.

Om een verslag toe te wijzen aan een patiënt klikt u eerst op de titel van de labo-uitslag om het verslag te bekijken.

Vanuit deze popup hebt u 3 opties:

  • De labo-uitslag verwijderen
  • De titel van het bericht/uitslag aanpassen
  • De patiënttoewijzing wijzigen

U kan de labo-uitsalg toewijzen aan een reeds bestaand patiëntdossier (met behulp van het zoekicoon), of u kan een nieuw patiëntdossier laten aanmaken (met behulp van de knop ‘Nieuwe patiënt’).

6.3.  Info-berichten

Indien u uw eHealth-certificaat hebt opgeladen in Mediris Multi, kan u ook informatieve berichten ontvangen via de eHealthBox. De afzenders van deze berichten hoeven dus niet zelf actief te zijn op Mediris Multi.

Aangezien deze berichten niet gelinkt zijn aan bepaalde patiënt, worden deze berichten ook niet geïntegreerd bij uw patiënten.

U kan deze berichten ook beantwoorden of doorsturen naar een andere ontvanger.

7.    De ontvangers

Indien u een consultatie verstuurd via Mediris Multi zal deze automatisch worden geïntegreerd in het patiëntendossier van de ontvanger.

In elk verslag wordt ook een unieke link toegevoegd aan het verslag:

Wanneer de ontvanger naar deze linkt gaat (door hem bijvoorbeeld te kopiëren in de browser) moet de geboortedatum van de patiënt ingegeven worden (uit veiligheidsoverwegingen). Wanneer de geboortedatum correct is, is het verslag online raadpleegbaar.

 Verder kan de ontvanger ook een PDF downloaden van het verslag, kan hij/zij eventuele bijlages downloaden en kan hij/zij commentaar toevoegen die ook zichtbaar is voor u als auteur van het verslag.

Wanneer u feedback hebt ontvangen van de ontvanger van een verslag, ziet u dat op de volgende manier in het overzichtsscherm:

Close Menu