Het elektronisch getuigschrift in Mediris Wachtpost

Inleiding

Het elektronische getuigschrift (ook bekend als eAttest) is de digitale vorm van het klassieke getuigschrift. De wachtpost software kan zo’n digitaal getuigschrift aanmaken en automatisch doorsturen naar de mutualiteit van de patiënt.
De patiënt zal enkele dagen later het bedrag van de prestaties gestort krijgen, er moet door de patiënt zelf niets ingediend worden.

Elektronisch getuigschrift aanmaken            

Bij het registreren van de betaling zal de optie ‘elektronisch getuigschrift’ automatisch geselecteerd zijn als ‘afrekening’ (wanneer de  patiënt verzekerd is en geen recht heeft op verhoogde tegemoetkoming).

Het betaalde bedrag en werkwijze kan u aanpassen, wanneer u op bevestigen drukt wordt het eAttest aangemaakt en doorgestuurd naar de mutualiteit van de patiënt. U krijgt een boodschap te zien dat de afwerking van het ereloon correct geregistreerd is.

Het getuigschrift is nu ingediend, de patiënt zal in de loop van de volgende week een betaling ontvangen van de mutualiteit.

Elektronisch getuigschrift annuleren

Het elektronische attest annuleren kan u vanuit de lijst van afgewerkte erelonen. In deze lijst zoekt u de desbetreffende patiënt op en opent u via de link onder het tijdstip het scherm om de betaling aan te passen.

Rechts onderaan dit scherm vindt u de knop om het eAttest te annuleren. U geeft de passende reden op en klikt op bevestigen.

U krijgt een bevestiging te zien dat de betaling weer openstaat.

Belangrijk: het automatisch annuleren van een eAttest werkt niet voor mensen aangesloten bij het neutrale of onafhankelijke ziekenfonds (mutualiteitscode starten met 2 of 5). Als u een eAttest voor deze patiënten wilt annuleren moet dat via dit formulier: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSePzYQEX0PAq-jH_FFUYXomhA3K4b062AjlTbtEue2xC4FrKQ/viewform

Foutboodschappen

De prestatiedatum is de datum en tijdstip die u ziet als u de betaling wilt afwerken onder tijdstip contact

Elektronische getuigschriften zijn tijdsgevoelig, ze kunnen enkel ingediend worden op dezelfde datum waarop de prestatie plaatsvindt. De prestatiedatum wordt in de Mediris Wachtpost vastgelegd op het moment dat de arts het dossier bewaart.

Als een patiënt om 23u55 binnengaat bij de arts en de arts slaat het dossier op wordt de prestatiedatum op die dag gelegd. Als de patiënt om 0u05 komt betalen zal de prestatiedatum niet meer overeenkomen met de huidige datum en krijgt u deze foutmelding te zien.

Oplossing: de prestatie datum aanpassen in het betalingsscherm naar de huidige datum.

Dit betekent dat de arts een nomenclatuurcode probeert te attesteren waarvoor hij/zij niet bevoegd is. Meestal is het probleem dat de arts niet geaccrediteerd is maar dit niet heeft aangegeven in de Mediris software.

U kan de arts vragen om de nomenclatuurcodes na te kijken en aan te passen waar nodig.

De foutboodschap verdwijnt niet

Als u de foutboodschap niet opgelost krijgt of u krijgt een andere foutcode te zien kan u altijd de arts vragen een papieren getuigschrift uit te schrijven, dit kan de patiënt dan zelf indienen.

Close Menu